Ruotsin ”kuningasperhe” Prisman mainoksessa – harmitonta hupia vai pikkuisen loukkaavaa?

Joko olette nähneet Prisman uuden televisiomainoksen, jossa esiintyy Ruotsin kuninkaallinen perhe? Raskaana oleva kruununprinsessa Victoria, prinssi Daniel ja prinsessa Estelle ovat muuttaneet Suomeen, mikä herättää hiukan ihmetystä vieraisille saapuvissa kuningas Kaarle Kustaassa ja kuningatar Silviassa. Pian puhe kääntyy kuitenkin ruokapöydän astioihin, joihin kuningatarkin ihastuu ja mistä muualta niitä saakaan, kuin Prismasta?

Video © S-Ryhmä SOK

Olen ollut valitettavan kiireinen viime aikoina ja väkisin blogi on jäänyt hiukan lapsipuolen asemaan. Katsotaan, miten tilanne kehittyy, mutta ainakin tulossa on piakkoin toinen osa kruununprinsessa Victorian äitiysmuodista. Tässä välissä ajattelin kuitenkin kysäistä, minkälaisia ajatuksia teissä tällainen mainos herättää?

Kuninkaallisillahan myydä vaikka mitä ja vaikka missä, myös kotimaan ulkopuolella ja monella tavallahan kuninkaalliset ovat itsekin myyntialalla, sillä työstä suurin osa on jonkinlaista PR:ää. Välillä myydään omaa maata turistikohteena, välillä sen kulttuuria, osaamista tai liiketoimintaa, välillä mainostetaan hyväntekeväisyysjärjestöjä tai jopa ihan sitä omaa perhettä, eli monarkiaa. Markkinataloudesta kuninkaalliset eivät siis missään tapauksessa ole irrallaan, mutta voiko heitä käyttää näin häpeämättömästi tavaratalon mainoksessa? Lupaahan tähän ei varmasti ole hovista kysytty, mutta ovatko kuninkaalliset julkkiksina niin henkilöstä irrallaan olevia hahmoja, että heitä voi käyttää eräänlaisia karikatyyreinä? Laittaa sanoja heidän suuhunsa? Esittää heidät myös epäedullisessa valossa, kuten aika perisuomalaiseen tapaan tässä mainoksessa kuningasta käsitellään? Ruotsissa kuningasperheen pilkkaamisesta viihdeohjelmissa on melkoisen pitkät perinteet, mutta onko tuotteiden myyminen heidän avullaan eri asia, kuin huumori, viihde tai kritiikki?

Mautonhan mainos ei ole ja sinänsä ihan hauska kaikessa kotikutoisuudessaan, mutta ehkä hiukan itse koen asiattomaksi alentaa toisen maan valtionpäämies narriksi mainokseen. Ei se ainakaan kohteliasta ole. Sinänsä idea videossa on ihan hupaisa ja monihan meillä Suomessa toivoo jopa omaa kuninkaallista perhettä ja sen puutteessa kiljahtelisi innosta, jos kaikkien suosikkiprinsessa ja melkein kuin oma sukulaistyttö, kruununprinsessa Victoria, tänne päättäisi asettua. Aika harmittomalla linjalla siis mennään, eikä tässä mainoksessa kuninkaallisia yhdistetä mihinkään arveluttavaan palveluun tai myyntiartikkeliin. Ensimmäisellä katselukerralla nauroin, sitten jotenkin ärsyynnyin, enkä nyt oikein tiedä, olenko ihan niuho. Miten te rakkaat lukijat koette tällaisen mainoksen?

Advertisements

21 kommenttia artikkelissa “Ruotsin ”kuningasperhe” Prisman mainoksessa – harmitonta hupia vai pikkuisen loukkaavaa?

  1. Periaatteessa ihan hauska idea ja toteutus, mutta pistää miettimään miten täällä suhtauduttaisiin, jos Sauli ja Jenni kävisivät NK:lla.

    Tykkää

    • Mielenkiintoinen pointti! Kyllä varmasti ainakin jonkinlainen äläkkä nousisi, vaikka olisi kuinka positiivisesti tehty. Saati sitten, jos Niinistö esitettäisiin jotenkin typeränä. Mutta tässä tullaan varmaan juuri siihen, että ovatko kuninkaalliset oikeita ihmisiä vai enemmän hahmoja, jonkinlaisia eläviä rooleja, katsojan mielessä. Vaihtuva (ja tuttu) presidentti voisi olla enemmän ihminen, kuningas tai kuningatar sitten sellainen hahmo. Tosin tuo taitaa olla sellainen kysymys, että koskee ihan tätä koko kuninkaallisten seuraamista ja eritoten blogeja! 😀

      Tykkää

  2. Kyllä minua vähän nauratti mainosta katsoessa, mutta enemmän olin kyllä ärsyyntynyt juuri siitä, mitä Hovikirjeenvaihtajakin sanoi, että valtionpäämiehestä on tehty narri mainokseen.

    Oletan itsekin ettei lupaa ole kysytty hovista, jotenkin se, että ”Estellellä” on naamari, mielestäni korostaa sitäkin. Toisaalta, lapsinäyttelijää on voitu suojellakin kaksoisolentovertauksilta, mutta silti. Siis yhteenveto: mainos olisi voitu jättää tekemättä.

    Tykkää

    • Jotenkin veikkaan, että Estellen kohdalla on myös menty siitä, mistä aita on matalin, eli jätetty etsimästä samannäköinen pikkutyttö. Toisaalta tuokin on varmasti totta, että Estellä ei ehkä ole haluttu/kehdattu käyttää ihan samalla tavalla hyväksi, kuin aikuisia kuninkaallisia.

      Ihan sivuhuomautuksena, Victorian näyttelijä on jotenkin tosi näköinen. Varsinkin silmistä ja muutenkin sopivalla tavalla lämmin, tuntuu ihan ”aidolta”.

      Tykkää

  3. Itsekin nauroin ääneen ensimmäisellä katselukerralla, mutta sen jälkeen nauru hyytyi. Prisman mainokset ovat viime aikoina olleet hyvin mielenkiintoisia (huonolla tavalla, valitettavasti), ja nyt tuntuu että tämä meni vähän liian pitkälle halpuuttamisen mainostamisessa. Jos unohtaa seikan, että kaupallinen firma teki tämän mainoksen ja keskittyy vain videon hahmoihin ja tarinaan (victoria oli hämmentävän samanoloinen, juurkin lämmin!), video on hupaisia. Mutta toivottavasti tähän ei tarvitse tv:ssä törmätä, on vähän mautonta mainostaa halpoja hintoja toisen maan kuningasperheen avulla.

    Tykkää

    • Katson nykyään niin vähän telkkaria, että olen ihan missannut muut Prisman mainokset. Jonkun verran niitä näyttää olevan ainakin tuolla Youtube-kanavalla, pitää ehkä katsoa muutama vähän vertailun vuoksi. Mutta tosiaan, mautonta mainostamista ja jotenkin asiaa ei ainakaan auta, että mainostuksen kohdekin on noin jotenkin ”halpa”. Mielenkiintoista nähdä, tuleeko tästä mitään keskustelua. Jotenkin kuvittelisin, että hovissa ei välttämättä tykätä.

      Tykkää

  4. Nauroin kyllä pariinkin kertaan tuolle mainokselle, mutta jokin siinä mättää. Ei se ihan huono ole, mutta ei nyt hyväksikään voi kutsua. Mainoksesta olisi saanut ehkä aavistuksen fiksaamalla hyvinkin erilaisen ja paremman. Jotenkin mainos on aavistuksen liian lyhyt ja halvat ja ns. kivat tavarat tuodaan esille tökerösti. En nimittäin usko että Estelle esimerkiksi käyttäytyisi koskaan noin huonosti. 😀 Victorian näyttelijä on hämmentävän samankaltainen kuten Arianakin totesi. Silvia ei muistuta itseään… Mutta kokonaisuudessaan hyvin hämmentävää.

    Ja vielä yksi pointti, vakka olenkin toivonut Suomeen kuninkaallisia niin jotenkin luulen että jos niitä meillä olisi ne ei asuisi rivitalossa. 😀

    Tykkää

    • Suurella budjetilla tai ainakaan millään suuremmilla taiteellisilla tavoitteilla tätä ei tosiaan oltu lähdetty tekemään. 😀 Hemmetin kökösti tulee puheeksi ne astiat ja muutenkin on tosiaan aika heppoista menoa. Se ehkä jotenkin itseasiassa häiritsee mua vielä enemmän. Että jos on pakko tehdä tällainen mainos, niin tehtäisiin sitten edes kunnolla. Nyt kuningas ja muu perhe alennettiin ihan johonkin maitomainoksen tasolle.

      Olisikin mielenkiintoista, miten kuninkaalliset meillä asuisivat, jos nyt sellaisia päätettäisiin jostakin hankkia! Hurjasti ei ole täällä mitään Drottningholmin linnoja yksityiskodeiksi, eikä sen enempää varsinaisia kuninkaanlinnoiksikaan käyviä pytinkejä. Kai niille sitten joku Mäntyniemi rakennettaisiin ja nuoriso asuisi keskustan arvoasunnoissa.

      Tykkää

  5. Joo mainoksen olisi pitänyt olla jotenkin pidempi, että nuo astiat ja asiat tulisivat esilel jotenkin luontaisesti, kuten hyvin totesin hemmetin kökösti e tuodaan esille. Että päm ollaan muuten suomessa, ja kappas päm teillä on tälläiset astiat, päm prismasta. Se on tässä se häiritsevin juttu. Mä myönnän nauraneeni eniten kuninkaalle.

    Ja aikoinaan kun asuin Ruotsissa niin siellä itseasiassa tehdään ns. ”tavallisesti suomalaisesti” vitsejä teeveessä mm mainoksissa. Kuinka me ollaan vähän hitaita ja tyhmiä, eikä todellakaan tajuta mistään muotijutuista mitään. 😀

    Tykkää

    • Totta, tämä on kyllä ehdottomasti myös osa sellaista ikivanhaa nokittelua ja huumoria puolin ja toisin kansojen välillä! 😀 Mutta muistatko, että siellä olisi pilkattu meidän presidenttejä? Tai myyty heidän avullaan tavallisen marketin astioita? Jotenkin tämä vaan tuntuu alentavalta ja häiritsee, että tässä ihan oikeat tunnistettavat henkilöt alistetaan pelleiksi, enkä nyt pääse siitä ajatuksesta irti, kun sen kerran päähäni sain! 😀

      Tykkää

  6. Julkisissa teevee mainoksissa ei ole pilkattu presidenttejämme, mutta Tarja Halonen nautti aikoinaan suurta suosiota erilaisissa yliopiston juhlissa, hän kun muistutti Conan O’Brieniä. Tosin Tarja itsekin on vitsaillut asiasta, mutta tosiaan Tarjaa verrattiin häneen ja hänen kuviaan oli usein juhlissa seinillä merkityksessä ”arvaa kuka?”-tyyppisesti. Myös muumimamma vertaus eli siellä sitkeästi.

    Luulen, että presidenttimme ovat muuten Ruotsissa ei niin tunenttuja ja tämä tekee niistä sen, ettei niitä voida hyödyntää mainoksissa. Jotenkin voisin kuvitella, että jos esim Saulin hahmon laittaisi mainokseen, täytyisi ensin selittää kuka hän on. Nythän tuossa Prisman mainoksessa käy ”luonnollisesti” ilmi keitä on kyseessä.

    Tykkää

    • Conan-vertaukset olivatkin tosiaan hitti laajaltikin, olin ihan unohtanut ne! Nauroin niille kyllä itsekin, varsinkin, kun Halonen otti aiheen itse niin leppoisasti. Missään tapauksessa en ole sitä mieltä, etteikö huumorin keinoin saisi käsitellä myös valtionpäämiehiä. Ja se on ihan totta, ettei jotain Niinistöä Ruotsissa välttämättä moni tunnistaisikaan, mutta ehkä sekin kielii siitä, että hän on henkilö, kuninkaallinen perhe hahmoja, jotenkin yhteistä omaisuutta.

      Tykkää

  7. Oli mitä oli, mutta uskomattoman typeriksi ovat Prisman mainokset menneet. Edelleenkin itse asioin Prismassa, kun kauppa on hyvä, mutta en enää kauaa, jos vaan jatkuu tämä asiakkaita halventava tv-mainonta. Rahaa haaskataan kymmeniin ja kymmeniin kalliilla tehtyihin typeriin mainoksiin. Miksei niitä rahoja laiteta hintojen laskemmiseen.

    Itse asia: kuninkaallisten, tai muittenkin julkkisten (tai heitä esittävien näyttelijöiden) käyttäminen mainoksissa voi jossain tilanteessa toimiakin, mutta toteutuksessa tarvitaan hyvää makua ja tyylitajua.

    Tässä Prismamainosten ongelma juuri onkin: kaikki viimeaikojen Prisman tv-mainokset tuntuvat jonkin pienen mainostoimisto”guru”-poppoon omien mielipiteidensä mukaan tekemiä. Ovat saaneet isot kasat ”omistajien” rahoja, joilla menevät ja mälläävät ja tekevät varmaan jotkut mainoskilpailut mielessään ison rahan tv-mainnoksia. Tällä ei enää ole mitään tekemistä Prisman ja osuuskaupan ja ”omistajien” kanssa. Ollaanko tässä nyt perinteisen osuustoiminnan ongelman juurilla: kukaan ei vastaa, yhteistä rahaa voidaan mällätä eikä mistään joudu vastuuseen. Jos kyse olisi osakeyhtiöstä, viime kädessä osakkeenomistajat vaatisivat tilille rahojensa tuhlaamisesta. Osuuskaupan ”omistajat” näköjään nielevät kaiken!

    Tykkää

    • No jopas, nyt alkaa kyllä todella kiinnostaa, millaisia ne Prisman muut mainokset sitten oikein ovat! 😀 Kuten tuossa aiemmin mainitsin, katson niin vähän telkkaria, että kokonaan ovat muut jääneet näkemättä viime vuosina. Halpuuttamiseen olen kyllä päässyt tutustumaan, mutta ilmeisesti typerähkö linja siis jatkuu muuallakin.

      Tykkää

  8. En oikein tiedä mitä mieltä olla koko mainoksesta. Idea on teoriassa ihan hauska, mutta toteutus on todellakin hieman kökkö. Victorian näyttelijä on kyllä hyvin aidonoloinen, mutta muut eivät sitten olekaan. Silvia on jotenkin oudon nyrpeän oloinen ja kuninkaasta on juurikin tehty narri.

    Tykkää

    • Minusta tässä mainoksessa toistetaan aika pitkälti niitä mielikuvia ja käsityksiä, joita ihmisillä tuntuu olevan Ruotsin kuningasperheestä. Victoria ja Daniel ovat tavallisia ja mukavia, Victoria vielä erityisen lämmin. Estelle on tavallinen lapsi, leikkii, ehkä kiukutteleekin, kun on niin mahtavan hyvät vanhemmat. Silvia taas on vähän snobi ja jotenkin liiankin ylhäinen ja kuningas taas ihan narri, kuten sanoit. Tuntuu, että tällaiset roolit toistuvat usein ihmisten mielikuvissa, niin huumorissa, kuin vakavammissakin jutuissa. Ja se tökkii minua oikein erityisesti, että tässä mainoksessa on sen lisäksi, että ylipäätään käytetään oikeita ihmisiä hyväksi oman edun tavoittelussa, heistä tehty vielä ihan karikatyyrejä, alennettu olemaan jotain muuta, kuin oma itsensä.

      Olen nyt vähän mietiskellyt, otanko tästä jotenkin enemmän kierroksia, kun kyseessä on kuninkaalliset. Täytyy myöntää, että ehkä en ole aiemmin pitänyt tämäntyyppisiä mainoksia paljon minään, mutta kun tässä kohdassa tajusin tämän omiin arvoihini sopimattoman asetelman, aloin kyllä miettiä uudelleen sitäkin, onko asiallista myydä esim. suomalaisen imitaattorin voimin tuotteita, jos hän esittää ilman asianomaisen henkilön lupaa vaikka Paavo Väyrystä, Aira Samulinia, Kirvesniemiä tai Andy McCoyta. Aika kurjalta varmaan tuntuisi olla se, jota parhaassa tapauksessa täysin yllättäen käytettäisiin mainonnassa hyväksi.

      Tykkää

  9. Voi miten tiukkapipoja ja totisia tässä maassa ollaan. Ensinnäkään en ole edes tajunnut että siinä on Ruotsin kuningasperhe, ei ole tullut mieleenikään, kun olen keskittynyt täysin (ja jäänyt aivan ihastuksissan koukkuun) tuohon pikkutyttöön joka on jonkun pupujussin ja lapsen välimuoto, ja itsepäinen kun mikä, tuo on varmaan koko mainoksen ajatus herättää mielenkiinto ja ihastus katsojassa. Aivan sama mutta tuo ihanan söpö pikkuolento on ainakin varastanut mun sydämen, joten antaa palaa vaan , mainostetaan siinä ihan mitä hyvänsä, tää on mun suosikki mainos. 🙂 🙂

    Tykkää

    • Niin, mielipiteitä on monia, mutta huomaat varmaan, että monien mielipiteeseen on vaikuttanut aikalailla se, että tässä mainoksessa todella on kyseessä oikeat ihmiset, joita näyttelijät esittävät ja he ovat nämä samantien tunnistaneet. Se ihana pikkuolentokin on ihan oikea nelivuotias tyttö, jonka kustannuksella tässä myydään astioita ja jolta itseltään, tai jonka vanhemmilta ei ole kysytty, miten ja missä häntä saa esittää tai käyttää hyväksi taloudellisen hyödyn tavoittelussa.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s